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Tausende von Fans in aller Welt werden sicherlich schon sehnsüchtig darauf gewartet haben - nun ist es endlich soweit: Psygnosis hat sein drittes T-Shirt herausgebracht!

Um es gleich vorwegzunehmen - das Ding ist garnicht schlecht! Wie bei Psygnosis so üblich, hat es Größe L und kommt in einer erstklassigen Plastikverpackung daher. Das aufgedrückte Motiv sieht nicht ganz so schön aus wie beim ersten ("Beast"-) T-Shirt, aber besser beim zweiten.

Die Grafik ist also Durchschnitt, Sound ist keiner vorhanden (außer man zerreißt es...). Dafür überzeugt die Handhabung: Das gute Stück besteht aus 100% Baumwolle und läßt sich bei 40º waschen; die Anleitung im Kragen ist zwar english, aber leicht verständlich.
Außerdem liegen dem T-Shirt noch drei Disketten bei, die hier ebenfalls kurz vorgestellt werden sollen. Auf der ersten befindet sich wieder eines der berühmsten Psygnosis-Intros, auf den beiden anderen ein Spiel namens Awesome. Darin geht es um einen Weltraumkapitän, der sich mit allen möglichen Handelsgeschäften durchs Leben schlägt. Zur Zeit hat er aber ein ziemlich großes Problem - das Sternensystem, in dem herumfliegt, soll nämlich demnächst gesprengt werden! Abhauen lautet also das Gebot der Stunde...

Klar, daß die Flucht des Kapitäns in eine einzige Ballerorgie (mit diversen Varianten) ausartet: unterbrochen wird sie nur von gelegentlichen Zwischenlandungen auf den acht Planeten des Systems, wo man Treibstoff nachtanken und bessere Waffen (Laser, Granaten, Superbomben, usw.) einkaufen kann. Grafisch ist das Spiel sehr beeindruckend, so wie alles von Reflections - die Jungs haben's einfach drauf.

Dasselbe gilt für den Sound: Spitzenklasse! Nur was das Gamedesign und die Handhabung angeht, da hapert's mal wieder ein bißchen. Es gibt z.B. eliche Level in "Asteroids"-Manier, bei denen man ein Riesenraumschiff steuert, das zwar recht gut aussieht, aber halt auch sehr leicht getroffen wird. Zudem ist das ganze Spiel im NTSC-Format, so daß man zur Orientierung meistens auf das Radar angewiesen ist.

Was aber nützt die schönste Grafik, wenn man dafür einen "Instrumentenflug" machen muß? Fast das gleiche Problem taucht bei den 3D-Sequenzen auf, die ein bißchen an die "Space Harrier"-Spiele erinnern. Hier hat man zwar nur ein kleines Schiff, aber da die Gegner auch von hinten kommen, stehen die Chancen für rechtzeitige Ausweichmanöver denkbar schlecht. Am fairsten sind noch die Szenen mit Vogelperspektive, obwohl es dabei ebenfalls einige linke Stellen gibt.

Langer Rede kurzer Sinn: Ein spielerisch sehr mittelmäßiges Game, das nur seiner überragenden Präsentation nicht ganz unter "ferner liefen" abgehakt werden kann. Anders ausgedrückt - wer sich bereits die ersten beiden T-Shirts zugelegt hat, weiß schon ungefähr, was ihn erwartet... (mm)



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Psygnosis, Amiga £29.99

The brave ship Elapidae is off its way home after some tough trading in the Skillion system. But mere light years from home the crew suggest to the captain, via a blaster, that they stop off for some action. Hence a visit to the eight-planet Octarian system. The good news is that Diogem Disks and Chrollum Crystals are abundant, while local ships will provide little resistance to the Elapidae's lasers. The bad news is that fuel is very expensive and the only way to get some is to accept missions from local corporations. And the worst news is that Octarians' sworn enemies, the Homikahns, have picked this moment to ready a Promethean cannon to wipe out the entire system - it's a race against time to escape.

The game is divided into four arcade sections. The first is an overhead view of the Elapidae flying through space: the ship is fixed, left/right rotating the screen around it. Hostiles include pirates, cargo convoys, the odd space station, asteroid storms and oddities such as biological pods which spawn mutant flies when shot.

Once you arrive in orbit around a planet, the landing craft splits off and rotates to fly into the screen. Planets are guarded by Space Harrier-like leviathans which move at great speed. Destroy these and the craft proceeds down to hover over the planet's surface. It's an overhead view, with yet more nasties attacking. Deal with these and you can finally land. A crew member can now be sent out to fight through all sorts of baddies - giant spiders, tanks, lasers traps etc. A time limit is provided by a very limited oxygen supply, depleted by every hit.

Should you arrive at the underground installation, everyone will suddenly become very civil and offer to trade with you. Disks and crystals can be sold, and a wide variety of weapons bought including mining lasers for exposing the crystals in asteroids (in space you can select which weapon to use before each battle, as well as switching energy between shields and cannons).

You can also choose which mission to accept. Missions basically involve transporting cargo to another planet in return for fuel. A neat touch is that the distance to a planet varies according to the time of year. You might need to wait until planetary orbits bring your destination closer - but this costs a lot in hotel bills!


Phil King Maybe this should have been named Mediocre. After all, underneath the fancy packaging (and horrendous price tag) it's just a hotch-potch of game styles, with none of the subgames particularly strong. The trading aspect is also very limited and it's annoying that you can get stuck on a planet through lack of fuel -and then have to start from scratch as this hopeless situation has automatically become your stored position! As a glorified shoot'em up Awesome is fairly playable, but like most 'mega-games' it proves anticlimactic.
Stuart Wynne The programmers of Beast II are after your dosh again, with another technically impressive intro, T-shirt and an odd remix of familiar game-styles. Asteroids, Space Harrier, Parallax and Elite are all called to mind. The latter is perhaps the most misleading, since you can't go off on your own; missions are fixed and essential to gain fuel - plus there's only a couple to choose between at each station. Moreover there's no disk save, and enemy patterns are fixed - just as well seeing as you have to choose your weapons before you know what you're facing in the next encounter! That said, there is an impressive variety of enemies which provides a big incentive to keep coming back. On the other hand only the space combat is particularly playable, the rest is a bit tired and unoriginal. All in all a mixed bag, worth a look from shoot-'em-up fanatics looking for something a bit different.