Approach Trainer logo

Reviewed by Tina Hackett

Flight sims usually fall into two main categories. There's either the action-packed dogfight types such as Reach for the Skies and F19 Stealth Fighter, where you take to the skies and aim to obliterate the enemy, or there's the other, the serious kind that accurately recreate the modern-day flying experience.

Those in this category (of which there are few - the only ones that spring to ind are A320 Airbus and Proflight) are the ones that can seem very bland to the uninitiated, but for those who take the trouble to read the hefty manuals and study the flight charts, they are rewarded with a very realistic simulation of the real thing.

Anyway, falling in this latter category is Thalion's latest offering. Approach Trainer, the next one along in the Airbus A320 series. Made by the same Rainer Bopf which created its predecessors, Approach Trainer aims to simulate the approach and landing of a plane. Described as a simulation of a simulator, it allows the player to practice the procedures needed to land a plane at one of Europe's 58 most important airports.

The first thing you need to know is that although it is a supplement to Airbus A320, you don't need the previous game to play it and the trainer program does not assume that you are familiar with the series. So if you've never played before don't worry - you can learn from scratch (and have to read all the manual - joy!).


If you want a game you can get straight into then it's not for you

Starting with the training mode you are given electronic aids to help get through the procedures step by step, and as you progress you can turn off each feature one by one. You can also choose the airport, the weather, and whether you tackle a long or short approach. It is also possible to alternate between day and night flights.

When more experienced, you can try the Scoring Mode where the computer randomly generates a situation and then records the points achieved in a log book. And when you're feeling really confident, try testing your skills against an opponent, taking alternative turns under the same conditions.

Although graphics aren't that impressive, attention to detail has been made such as improved PAPI lighting, airfield detail and improved 'Glass cockpit' layout. For ultra-realism, accurate ILS charts have been included too.

This is one of the very few games that supports an analogue joystick. In case you haven't got one and want to sue a PC joystick instead, at the back of the manual there are instructions on how to make your own interface-Converter to use a PC analogue joystick - so get your soldering iron ready.


Final word

Like most flight sims it is accompanied by a dauntingly thick manual - so needless to say, if you want a game you can get straight into then it's not for you. However, patience pays dividends and if you take the time to plough through, you'll find a very rewarding and very comprehensive title. The graphics are rather grim, but this shouldn't bother true sim fans too much.



Glatte Bauchlandung

Approach Trainer logo

Dass Programmierer ohne Ideen gern zum Softwarerecycling greifen, ist bekannt. Aber wer hätte gedacht, dass selbst diese Methode noch ungeahnte Steigerungsmöglichkeiten bietet? Man nehme nur mal diesen Flugschrott...

...den Excalibur/Korona aus den Überresten des "Airbus A320" zusammengeschraubt hat. Trotzt mittelprächtiger Qualität sorgten anno 1992 teures Marketing und der offizielle Segen der Lufthansa ja dafür, da" der Zivilflugsimulator gute Verkäufe einflog und sogar ein Nachfolger um den titelgebenden Riesenvogel gestrickt wurde - was den Hersteller Thalion freilich nicht daran hinderte, einen Sturzflug in die Pleite hinzulegen.

Und während einstmals kreuz und quer durch Europa (bzw. im Nachflieger die USA) gedüst wurde, wobei auf exakte Routenplanung mittels mitgelieferter Karte, den Spritverbrauch und eine akkurate Landung zu achten war, beschränkt sich dieses Abfallprodukt nun auf das letztere Feature.

Denn wo ehedem die gesamte Leistung des Piloten vom Programm beurteilt wurde, hat sich dasselbe Programmierteam bei der Resteverwertung darauf beschränkt, einen reinen Lande-anflug-SImulator abzuliegern, der den Prüfling diese ungemein spannende Prozedur auf 58 europäischen Flughäfen durchexerzieren läßt!

Dank der Crew um Rainer Bopf steht erst mal das holländische Schiphol zum Üben zur Verfügung, anschließend darf man das restliche Europa heimsuchen.

Sind dann Begriffe wie Sinkgeschwindigkeit, Bahnrichtung oder Aufsetztpunkt keine Fremdwörter mehr, kann man sich am Scoring-Modus versuchen, bei dem jede Landung peinlich genau bewertet wird. Anders als etwa beim Eiskunstlauf ist es hier durchaus gestattet, auf die Hilfen der Automatik zurückzugreifen - die Digi-Jury zieht dann jedoch ebenso automatisch ein paar Pünktchen bei der Gesamtbewertung ab.

Menschen, die vor dem Amiga-Cockpit nicht gern alleine sind, dürfen schließlich auch im Wechsel gegen einen Kollegen antreten; gewonnen hat, wer nach fünf Flügen insgesamt die beste Wertung erreicht.

Optisch hat sich der Rumpferbe gegenüber seinen vollwertigen Vorbildern so gut wie gar nicht weiterentwickelt, eher im Gegenteil: Außer ein paar bunten Strichelvektoren, der Cockpit- und der Seitenansicht sowie einem unscheinbaren Bewertungsscreen wird fürs Auge nichts geboten; selbst die Menügrafiken von einst fehlen hier.

Ähnlich ergeht es den Ohren, die mit einem ständig wiederholenden Düsengeheul-Sample und ein paar Piepsern traktiert werden.

Die Steuerung ist ganz ordentlich, wenngleich selbst für einen Airbus etwas träge; sie unterstützt auch Analogsticks, wobei der dafür nötige Adapter netterweise gleich beiliegt.

Trotzdem, was hier für das Startgeld von rund 60 Mark geboten wird, ist eine glatte Frechheit: Wenn schon Landeanflüge pur, dann doch bitte mit mehreren Maschinen und viel mehr Abwechslung! In der gegenwärtigen Form ist der Approach Trainer jedenfalls zum Absturz verurteilt... (mic)