Air Warrior logo

STRICTLY PD G210

How many PD flight simulators have you ever come across? None. Air Warrior is a different sort of flight simulator, aimed at those who prefer dogfights to final approaches. The planes available range from the lowly World War I Spad to the rather good Super Sabre of the 1950s. Tank, jeeps and trucks can also be driven around the battle area.

There is more to it than choosing a plane and roaring off the runway. Air Warrior runs in two different modes: practise and online. In practise mode, there are no enemy planes and no dogfights - it is very good for getting flying practice.

To get at the real game you will need a modem. The idea is that you dial a number, and join in a war where all the pilots are human. That is right, in Air Warrior you can have many planes shooting at each other in a very small airspace.

You could easily be forgiven for never having heard of Air Warrior. This game is big in the US, but has never made an impact over here due to various technical problems. Happily these are being sorted out as I write this, and Air Warrior UK should be up and running soon.

Put simply, the company Online (081-558 6114) are setting up a network whereby you pay a subscription to the service and join in the war with other pilots. All right, so you need a modem to do this, but Air Warrior plays very realistically, simply because there are human brains behind your opponents and allies. You can of course chat to other pilots logged onto the system, agree on tactics, et cetera.

Why is Air Warrior in the Public Domain? Surely it is rubbish? Not at all! To play it properly you will need to log on to the service, and that is where Online get their money. The program is not quite finished at the time of writing (this disk is pre-release) but Air Warrior looks like it will be huge. See you there!



Vorsicht: Bruchpilot!

Air Warrior logo

Ein Flugsimulator in einer hübschen Riesenpackung mit netten Screenshots darauf und einem gigantischen Poster darin, dazu eine Multi-Player-Option via Modem - hört sich das nicht vielversprechend an?

Aber wenn wir Euch jetzt verraten, daß dieses Game von On-Line kommt, also jener Company, die normalerweise CDTV-User mit unsäglichen Digi-Adventures wie "Hound of the Baskervilles" quält? Das dämpft die Begeisterung, gell? Nicht ohne Grund...

Sobald man mal herausgefunden hat, daß Air Warrior nur via Workbench in die Luft geht, landet man in einem umfangreichen Titelmenü: Satte 23 Flieger, vier Fahrzeuge für den Bodenkampf, zwölf unterschiedliche Grafikauflösungen und ein gutes Dutzend weiterer Grafik-, Sound- und Spiel-Optionen gibt es hier - allerdings weiß selbst das Handbuch über deren Bedeutung nicht so genau Bescheid, aber es ist ja auch sonst keine große Hilfe.

Wozu auch, wenn die Cockpits schließlich kaum mehr Instrumente aufweisen als der Go-Kart meines kleinen Bruders? Was soll es, wenn die Steuerung der Kisten (eine konfuse Mischung aus Tastatur, Maus bzw. Stick und Wort-Kommandos) so kompliziert, wirr und ungenau ist, daß es selbst dem Programm manchmal zuviel wird? Dann verweigert es die Befehlsannahme oder stürzt einfach ab, Ende Gelände.

Okay, die Grafik ist halbwegs flott, sieht aber abschreckend öde und grobkörnig aus. Was es an Außenansichten, Szenarien oder auch Spielmodi zu sehen gibt, entdeckt man bestenfalls durch Zufall, so undurchschaubar ist dieses Spiel aufgebaut.

Kurz und erschreckend: Air Warrior ist von der Präsentation her museumreif, in punkto Gamedesign eine Frechheit und besitzt den Unterhaltungswert eines Kaffeekränzchens bei Inge Meysel! (pb)