Driving you mad

5th Gear logo

AN illegal race, a fast car and lots of weapons. Sounds like fun? If you answered yes, then apart from saying a lot about your state of mind, you'll be interested in Hewson's latest contribution to road safety.

The game concentrates on making control of the car the main challenge, something which will have the less patient throwing down joysticks in frustration.
The view is from above and slightly behind, so if you are careful you can drive behind the various objects scattered around.

If you persevere visit the local Quickfit for extra fuel, guns and ubiquitous extra weapons. More enemy cars and helicopters turn up to be shot at.

I can't help feeling that if there was an established range of budget games on the Amiga, this would be one of them. At the asking price, Fifth Gear gets tedious.



5th Gear logo

HEWSON £19.99 * Joystick

More car-driving antics, this time in a viewed-from-above job from Hewson. You are taking part in a series of illegal races during which you have to race up the screen, avoiding the boulders and ditches that crop up as you drive along, in order to reach a sign that says 'Turn Here'. Then you have to turn around and drive back along the course - all within a time limit.

There are also enemy cars to avoid or destroy with your front firing gun. For every kill and race completed you earn yourself money which you can spend in the shops found along the way, on such goodies as missiles, turbo boosts and even helium tyres that will allow you to jump further.

Graphics are basic, sound is awful and gameplay is not much better. It is not difficult to play but control is frustrating and the task is dull, so you will have to be dedicated to play to the end. 5TH Gear? It just gets out of neutral...



5th Gear logo

Schon auf dem C64 war dieses Game nicht besonders ausregend; die jetzt erschiedene Amigaversion ist leider ebensowenig geeignet, Spieletester in wilde Begeisterungsstürme ausbrechen lassen!

Das liegt vor allem an der trägen und gewöhnungsbedürftigen Steuerung. Dazu kommt die stümperhafte Grafik: Fahrt doch mal mit dem Wagen gegen irgendein Hindernis - eine grob-körnigere Explosion wie in 5th Gear sieht man selten!

Bevor ich hier weiter rummeckere, erzählte ich vielleicht doch besser erst mal, worum es überhaupt geht: Man fährt mit einem weißen Auto durch's Gelände, weicht dabei Bäumen, Felsen etc. aus, springt über Wasserläufe, ballert mit der Bordkanone auf angreifende Autos und hält bei verschiedene Stationen an.

Es gibt eine Tankstelle, ein Waffengeschäft und einen Spezialshop für Fahrzeugausstattungen. Dort können zusätzliche Waffen wie eine Dauerfeuervorrichtung, Raketen samt Abschußgerät, Heliumreifen und Turbo-Booser erstanden werden.
Zwischen Booster, Raketen- und MG-Feuer wechselt man dann mit der Space-Taste.

All das geschieht unter Zeitdruck, wird der kurs nicht in der vorgeschriebene Zeit absolviert, ist das Spiel vorbei.

Das ist dann aber auch alles, was 5th Gear zu bieten hat - und das hört sich viel besser an, als es sich spielt! Bei der Grafik war wie gesagt nicht gerade ein Picasso am Werk: Die Landschaften sehen öde aus, und die Animationen sind alles andere als flüssig.

Einziger Lichtblick ist die fetzige Musik von Jochen Hippel, aber in solchen Fällen bevorzuge ich dann doch Schallplatten...! (Carsten Borgmeier)